poniedziałek, 11 listopada 2013

Jak przerabiać ścieg patentowy

Ścieg patentowy jest mylony przez niektórych ze ściągaczem.
Szczerze mówiąc to i ja na początku mojej kariery druciarskiej nazywałam ścieg patentowy ściągaczem - tylko takim innym i grubym...
Na początku nie bardzo zastanawiłam się jak tę inność i grubość uzyskać dopóki po prostu nie spojrzałam do opisu ściegu.
Szczerze mówiąc - po raz drugi - to nigdy nic nie zrobiłam ściegiem patentowym - poza próbkami.
Dlaczego?
Nie wiem - może dlatego, że pożera strasznie dużo włóczki a swetry wykonane ściegiem patentowym choć bardzo mi się podobają - wydają mi się takie... męskie.

Zobacz wykonanie na You Tube

Liczba oczek parzysta
Powtarzać w rzędzie pomiedzy * *

Rząd 1: ob, *1p, zrobić n, który nakładamy na prawy drut wraz z kolejnym oczkiem, które przekładymy na lewy drut bez przerabiania*, ob
Rząd 2: ob, *oczko nieprzerobione w poprzednim rzędzie przerobić na prawo razem z n, zrobić n, który nakładamy na prawy drut wraz z kolejnym oczkiem, które przekładamy na lewy drut bez przerabiania *, ob

Powtarzać tylko drugi rząd.

Kliknij na tekst tuż pod zdjęciem, by zobaczyć wykonanie na YouTube.

Oznaczenia:
ob - oczko brzegowe
o - oczko / oczka
p - oczko prawe
l - oczko lewe 
n - narzut


Tutaj znajdziesz więcej ściegów, które lubię i używam w moich robótkach.

29 komentarzy:

  1. Ścieg fajny ,ale i ja nie zrobiłam jeszcze nic tym ściegiem .
    Jak by się tak zastanowić to też nie wiem czemu .
    Pozdrawiam Iwonko i zapraszam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No może dlatego właśnie, że on taki męski.... ?

      Usuń
  2. Fajny ścieg na kominy i szale :) I faktycznie jest bardzo "włózkożerny"

    OdpowiedzUsuń
  3. Podobnie i ja patentem nic nie robiłam, a raczej nie skonczyłam, bo takie grubaśne i rozciągliwe swetrzysko wychodziło... Podobny efekt można uzyskać przerabiając prawe oczka rząd niżej, a lewe normalnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadza się z tym wkłówaniem oczek w rząd niżej :)

      Usuń
    2. Wygląda podobnie, ale to jednak nie to samo. Ścieg patentowy jest bardziej symetryczny i przestrzenny i przez to bardziej nadaje się np. na szaliki.

      Usuń
  4. uwielbiam ścieg patentowy, wykorzystuję go na otulacze na zimę, robótka jest niesamowicie miękka, mięsista, włoczka naprawdę "rośnie" w oczach i aż chcę się tym otulać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i na szczęście nijak nie kojarzy mi się z męskimiw zorami :)

      Usuń
  5. Przez chwilę myślałam, że mowa o jakimś innym ściegu, ale anna-gu wszystko wyjaśniła - ja tak właśnie robię (robiąc prawe wkłuwam się w oczko niżej), wydaje mi się, że to jest prostszy sposób. I jak mnie go mama uczyła, to nazywała go ściągaczem angielskim (?). Mnie się on wcale męski nie wydaje, jest przecież bardzo przytulny, miękki itd...

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja robiłam, tylko zdjęcia nie mam na dowód :( Robiłam gładki sweterek a patentowym taką plisę-falbanę dookoła. Patentowy jest też super na kominy, bo się dużo rozciąga na szerokość i jest sprężysty , dlatego się ładnie układa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, na kominy na pewno się super nadaje - chyba aż sobie jeden zrobię :)

      Usuń
  7. Ścieg patentowy najlepiej nadaje się na szaliki i szale oraz jakieś pledy/koce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A o kocu nawet nie pomyślałam - ale na pewno by był w ym wzorze rzeczywiście fajny :)

      Usuń
    2. Spróbuj nasatępnym razem zrobić koc, Ja zrobiłam mały dla dziecka :) Jest "lejący" mieciutki, pieknie sie układa. Ten ścieg znam od mamy - ona gdsieś wyczaiła go ponad 30 l temu w jakiejs gazecie robótkowej :)

      Usuń
  8. a ja właśnie wczoraj skończyłam dziergać szalokomin, właśnie z użyciem tego ściegu i wyszło bardzo fajnie :) tyle, że ja wolę wkłuwać się w rządek niżej zamiast tych narzutów ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. W tym roku wpadłam na niego, tylko właśnie ja też wkuwam prawe oczka rządek niżej. Wzorek przypadł mi do gustu i jest komin. Milutki i przytulny Pozdrawiam serdecznie Magda

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie wyjaśniłaś i przez to uporządkowaś moja wiedzę robótkowa- dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam serdecznie.

    Jestem w trakcie robienia kominka tym ściegiem... i tak mi się on podoba że nie mogę się na niego napatrzeć. I tak jak niektóre Panie powyżej również wkłuwam się w prawe oczko rząd poniżej zamiast narzutów... tak się już nauczyłam i pewnie tak zostanie już do samej śmierci haha :)

    Pozdrawiam ciepło..Joanna.

    OdpowiedzUsuń
  12. mam pytanie-jak zastosować ten ścieg przy robieniu czapki na żyłce(na okrągło)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie film za jakiś czas :)

      Usuń
    2. a można wiedzieć kiedy? nie mogę się doczekać:) dziękuję

      Usuń
    3. Postaram się w najbliższych dniach - może nawet przed niedzielą 12 stycznia :)

      Usuń
  13. Aaaaa to Twojego tutka wyczaiłam na yotube? Ach Kochana nawet nie wiesz jak mi pomoglas, robiłam tym sciegiem buciczki dla dziewczynki na okraglo dwoma kolorami ( troche z tym walczylam ale dalam rade) , a wczoraj skonczylam czapke tez z patentowymi ale zszywana . Dziekuje gdyby nie Ty to pewnie bym sie naszukala o co kaman

    OdpowiedzUsuń
  14. A jak przerobić ostatni rządek i połączyć końce komina zrobionego tym sciegiem? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak samo jak wszystko inne.. Zawsze możesz przerobić ostatni rząd normalnym ściągaczem jeśli uważasz, że inaczej jest skomplikowanie.

      Usuń
  15. witam, z jakiej włóczki korzystałaś tutaj? :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twoje odwiedziny i pozostawiony komentarz.
Pozdrawiam ciepło:)

Lubię to.

Follow Me on Pinterest

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...